Między propagandą a turystyką. Dni Karkonoszy i 840-lecie Jeleniej Góry
50,00 zł
3 w magazynie
Latem 1948 r. oczy niemal całej Polski skupione były na Wrocławiu i organizowanej w tym mieście Wystawie Ziem Odzyskanych. Zaledwie 100 km dalej, w Jeleniej Górze, świętowano zupełnie coś innego – 840-lecie istnienia miasta oraz Dni Karkonoszy. Choć obie imprezy wydają się dość odległe tematycznie, w rzeczywistości wiele je łączyło. Począwszy od propagandowej narracji, a skończywszy na chęci sprowadzenia na wydarzenie tłumów odwiedzających. Czy Jeleniej Górze udało się stworzyć swoją własną, doroczną tradycję – święto miasta? Czy rocznica powstania „piastowskiego grodu” upowszechniła potencjał turystyczny Karkonoszy i okolicy? W końcu, co tużpowojenne obchody mają wspólnego z Bolesławem Krzywoustym czy Wrześniem Jeleniogórskim? No i ile lat ma dziś Jelenia Góra? Na te i inne pytania odpowiada książka „Między propagandą a turystyką. Dni Karkonoszy i 840-lecie Jeleniej Góry w 1948 r roku” autorstwa Marka Szajdy.
Marek Szajda. Absolwent historii oraz etnologii i antropologii kulturowej w ramach Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych i Społecznych, a także Studium Kultury i Języków Żydowskich Uniwersytetu Wrocławskiego. Studiował również w Krakowie, Tel Awiwie i Jerozolimie. Doktorant w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego oraz starszy specjalista w Dziale Badawczym Ośrodka „Pamięć i Przyszłość” / Centrum Historii Zajezdnia. Interesuje się historią i kulturą Żydów, najnowszą historią Polski, dziejami Śląska oraz historią mówioną. Sekretarz redakcji „Wrocławskiego Rocznika Historii Mówionej” i „Rocznika Jeleniogórskiego”. Ostatnio opublikował książkę pt. „Ludność żydowska w Jeleniej Górze po 1945 roku”.
188
miękka ze skrzydelkami
2023
Ośrodek „Pamięć i Przyszłość”